ABNY
Image default
Webdesign

Is je webontwerp de reden dat veel gebruikers je site verlaten?

Het verkeer op je website doorgronden is cruciaal voor je zaak. Het maakt daarbij niet uit of je nu een blog hebt, aan marketing doet of je bedrijf volledig online draait. Je wil toch niet denken dat je goed ontwikkelde website bezoekers aantrekt en converteert terwijl hij in realiteit exact het tegenovergestelde doet? Het is daarom van belang voor een succesvolle website om te begrijpen wat de oorzaken zijn van een hoge bounce rate.

Je spendeert misschien veel tijd en moeite aan je SEO marketing maar toch behaal je niet de conversies die je wenst? Een oorzaak hiervan kan een hoge bounce rate zijn. Bounce rates geven weer hoe vaak en op welke manier bezoekers jouw website verlaten. Er zijn 5 handelingen die geregistreerd worden al een bounce als deze gebeurt op de eerste pagina dat de bezoeker bezoekt:

1. De bezoeker klikt op de ‘Vorige’-knop in de browser.

2. De bezoeker sluit het venster of het tabblad.

3. De bezoeker vult een nieuwe URL in in de webbrowser.

4. De bezoeker doet niets meer tot de sessie verloopt (gewoonlijk 30 min).

5. De bezoeker klikt binnen je website op een externe link naar een andere website.

Er zijn verschillende redenen waarom een bezoeker ervoor kan kiezen om je website te verlaten. Bovenaan deze lijst staat het ontwerp en de ontwikkeling van je website. De mate waarin je website visueel aantrekkelijk is en goed presteert zal invloed hebben op je bounce rate. Laten we even kijken naar enkele manieren die je bounce rate mogelijk doen verhogen.

1. Trage laadtijden van je pagina

De belangrijkste reden dat bezoekers je website verlaten is de laadtijd van je website. Niemand houdt ervan eindeloos te wachten tot een pagina geladen is. Er zijn verschillende oorzaken voor een trage website:

● Het gebruik van een niet kwalitatieve hosting.

● Het toevoegen van te grote afbeeldingen die er te lang over doen om te laden.

● Het gebruik van te veel afbeeldingen die ervoor zorgen dat er te veel verzoeken naar de server moeten gebeuren.

● Het gebruik van veel aangepaste lettertypes die je bezoekers moeten downloaden alvorens ze jouw teksten kunnen lezen.

● Gebruik maken van veel overbodige versieringen, tierlantijntjes en JavaScript effecten.

Al deze factoren kunnen ervoor zorgen dat een site traag laadt. De gouden regel is om alle ‘rotzooi’ van je website te verwijderen en ervoor te zorgen dat die in minder dan 4 seconden laadt. Er zijn een hoop gereedschappen voorradig die je kunnen helpen bij het analyseren van de snelheid van je pagina’s. Een goed SEO bureau zorgt er ook voor dat je pagina’s snel zullen laden.

2. Slechte navigatie en gebruiksvriendelijkheid

Navigatieproblemen kunnen ook bijdragen tot een hoge bounce rate. Als je bezoekers niet in staat zijn om op de pagina te geraken die ze zoeken, raken ze gefrustreerd en zullen ze wegklikken. Je dient een intuïtieve navigatie te gebruiken die ervoor zorgt dat je bezoekers vlot op je site kunnen rond bewegen. Nogmaals, als je niet weet hoe dit vlot te doen kan je de hulp inroepen van een web design bureau. Een rommelige website maakt navigeren ook moeilijk. Als het voor bezoekers moeilijk is om informatie te vinden is er voor hen geen reden om te blijven hangen. Er zijn 3 belangrijke onderdelen van gebruiksvriendelijkheid op het web waar je best rekening mee houdt:

1. Je bezoekers verwachten bepaalde elementen op bepaalde plaatsen terug te vinden. Zo gaan ze de navigatie bijvoorbeeld steeds bovenaan de pagina zoeken.

2. Witregels maken het eenvoudiger om de inhoud van je pagina’s te lezen.

3. Bezoekers moeten in enkele seconden kunnen achterhalen wat je doet en je hen kan aanbieden. Je webdesign moet direct en duidelijk zijn. Als het te veel moeite kost om je informatie te vinden zal men je website verlaten en dit doet de bounce rate stijgen.

3. Opdringerige advertenties

In een poging om de conversie te verhogen gaan sommige mensen te ver met hun advertenties. Heb je pop-ups op je website of moeten gebruikers een formulier invullen vooraleer ze je content kunnen zien? Als het antwoord ja is, dan is dit vast en zeker de reden voor je hoge bounce rate. Hetzelfde geldt voor video’s en audio die automatisch afspelen. Als je bezoekers dit niet direct kunnen afzetten zullen ze je website verlaten.

Sommige opdringerige advertenties zorgen ervoor dat je het vertrouwen van je bezoekers verliest. Eens dit gebeurt, is de stap klein om ze helemaal te verliezen. Ze zullen je niet meer vertrouwen met hun contactgegevens, emailadressen of betaalinformatie. Of je nu geld verdient op je site of gewoon aan SEO-marketing doet, je kan best voorzichtig zijn met het soort advertenties en links die je toont op je website.

Simpel gezegd, opdringerige advertenties verminderen de reputatie van je website en de waarde van je inhoud. Meer nog, als de waardeloze advertenties binnen de eerste 5 seconden verschijnen zullen bezoekers meer dan waarschijnlijk onmiddellijk wegklikken.

4. Inhoud die niet snel te scannen is

De inhoud van je site is ook een van de zaken die impact heeft op de bounce rate. Je teksten kunnen goed geschreven zijn, maar als je geen gebruik maakt van witregels, titels en tussentitels zal je bezoekers toch wegjagen. Men leest niet graag grote, logge blokken tekst. Zorg ervoor dat je inhoud snel te scannen is. Onthoud dat internetgebruikers snel zijn en dus de globale inhoud van je pagina willen kunnen begrijpen door snel over je tekst en titels te gaan.

Hetzelfde geldt voor tekst die moeilijk leesbaar is. Maak je correct gebruik van contrastrerende kleuren? Als je kleuren ervoor zorgen dat alles één grote brei lijkt of zelfs helemaal onleesbaar wordt, kan dit ook je hoge bounce rate verklaren.

5. Lelijke landingspaginas

We willen je zeepbel niet doorprikken, maar mensen beoordelen een boek nog altijd vaak op de omslag. De mate waarin je landingspagina visueel aantrekkelijk is zal mee bepalen hoe hoog je bounce rate is. Bij de ontwikkeling van je website moet je er dus voor zorgen dat je landingspagina’s visueel in het oog springen en aantrekkelijk zijn. Een oubollig design kan ook minder vertrouwen scheppen bij bezoekers. Ze gaan dan vermoeden dat je bedrijf niet mee is met zijn tijd en zullen op zoek gaan naar een concurrent met een meer hedendaagse website.

6. Te veel informatie

Een andere reden dat bezoekers al snel je website verlaten is het vragen van te veel informatie. Dit geldt des te meer als je een formulier moeten invullen voor ze de inhoud van je website kunnen zien of als ze een lang inschrijvingsproces moeten doorlopen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het afrekenproces bij webshops.

7. Mobiele toestellen negeren

Een laatste, maar zeker niet minder belangrijke, reden voor een hoge bounce rate is het niet hebben van een responsive design. De dag van vandaag bezoeken meer mensen het internet op hun mobiel toestel, of het nu om simpel browsen of online winkelen gaat. Een responsive website maken is dus echt een must. Zo kunnen bezoekers je website eenvoudig bekijken vanop elk toestel dat ze bezitten .

Hierboven hebben we de belangrijkste oorzaken van een hoge bounce rate opgelijst. Enkele simpele wijzigingen maken op je website kan al veel oplossen. Yellowshape is ervaren web design bureau dat je helpt met het creëren van een gebruiks- en zoekmachinevriendelijke website. Als SEO bedrijf kan Yellowshape je ook helpen met je online marketing.

https://www.yellowshape.com/nl/blog/is-je-webontwerp-de-reden-dat-veel-gebruikers-je-site-verlaten