Kort gezegd is een webinar een lezing, college of een soortgelijke presentatievorm waarbij sprake is van kennisoverdracht via het internet. Het internet gedeelte is hierbij belangrijk, anders is het namelijk een gewone seminar. Een webinar kent voornamelijk eenrichtingsverkeer, dus van spreker naar publiek toe. Tegenwoordig vindt er meer interactie plaats tijdens een webinar en dat is ook van belang. Zo kent een webinar meerdere voordelen. Je kan namelijk gemakkelijk een groot publiek bereiken, zonder dat er echt kosten aan verbonden zijn. Iedereen zit namelijk gewoon thuis achter de computer, zowel de spreker als het publiek. Dus men hoeft niet ergens met de auto, openbaar vervoer of fiets heen te gaan. Hoe zorg je ervoor dat een webinar tot leven komt? Zorg dat je met het publiek speelt, creëer interactie. Dit kan je doen door bijvoorbeeld vragen te stellen aan hen, het publiek kan dan bijvoorbeeld antwoord geven via een chat. Daarbij heb je ook bepaalde webinar tools waarmee je een poll, toets of een link naar social media kunt maken. Hoe meer interactie er plaatsvindt, hoe interessanter het wordt voor je publiek en voor jezelf. Als je de aandacht erbij houdt, zullen ze zeker nog een keer naar je webinar gaan luisteren. Als je webinar afgelopen is, laat het nog even open staan. Dit met betrekking tot eventuele vragen en feedback van het publiek. Uiteindelijk is het voor jezelf ook belangrijk dat je stappen gaat maken. Neem je webinar op, kijk het rustig nog een keer terug om ervoor te zorgen dat je het de volgende keer nog beter doet. Hierdoor zal het een nog groter succes worden. Voor meer informatie over een webinar? Neem dan een kijk op Yourwebinar.
|