Google shopping in een onderdeel van de zoekresultaten binnen de zoekmachine. Wanneer je binnen Google zoekt kunnen er Google Shopping-resultaten worden getoond. Google shopping kan je niet op dezelfde manier instellen als je traditionele tekstadvertenties. Via tekstadvertenties kan je campagnes, advertenties en advertentiegroepen opzetten die zich richten op de zoekwoorden die jij hebt gekozen. Via Google Shopping bepaalt Google zelf wanneer je advertenties met productvermeldingen weergegeven zullen worden. Aan de hand van je website, je biedingen en je productfeed zal Google bepalen bij welke zoekopdrachten je shopping advertenties getoond zullen worden. Hoe zet je Google Shopping in?Je wil Google shopping natuurlijk alleen inzetten wanneer het je omzet oplevert. Je behaalt vaak het meeste succes met Google Shopping door te letten op de volgende hoofdpunten. Het opzetten en het optimaliseren van je productfeed is een belangrijk onderdeel. Dit doe je onder andere door zo veel mogelijk gegevens van je productassortiment in je productfeed te plaatsen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld de basisgegevens, prijs en beschikbaarheid, de productcategorie maar ook gegevens met betrekking tot bijvoorbeeld de verzending, belasting en de productafbeeldingen.
Ook is het hebben van een goede biedstrategie iets wat veel effect kan hebben op het uiteindelijke resultaat. Wanneer je je doelstelling hebt bepaald kan je deze koppelen aan een de biedstrategie die het meest logisch voor je is. Je kan je richten op conversies, klikken, vertoningen of op weergaven of interacties. Bieden kan complex zijn. Het kan voorkomen dat wanneer je tussentijds veranderd van strategie dat het rendement op je advertentie-uitgaven op een positieve manier kan beïnvloeden. Wanneer je campagnes gericht zijn op conversie waarvoor Google Shopping zich goed ontleent dan kan je overwegen om ‘Slim bieden met Google Ads’ te overwegen. Google neemt dan je werk uit handen en houdt tijdens het bieden rekening met een aantal verschillende factoren. Door deze methode verlies je helaas wel een stuk van de controle dus dit is iets wat je goed moet overwegen voordat je het inzet. Een groot voordeel van Google Shopping is de mogelijkheid om gedetailleerde prestatiegegevens te bekijken. Zo kan je per product onder andere het aantal vertoningen, de kliks en de conversies bekijken. Het goed optimaliseren en monitoren is erg belangrijk. De optimalisatie kan het verschil maken tussen jouw en je concurrent. Andere strategieënJe kan er natuurlijk ook voor kiezen om gebruik te maken van bijvoorbeeld Google ads of social media marketing, zo gebruik je social media marketing bijvoorbeeld ook om je conversies te verhogen maar ook om je klanttevredenheid te verhogen of je merk te versterken en je merkreputatie te verbeteren. Je kunt er dus op allerlei manieren voor zorgen dat jouw website beter zal presteren en je conversies zullen verhogen.
|