ABNY
Image default
Onderwijs

Digibord onderwijs: 5 grootste voordelen

Een digibord is bijna niet meer weg te denken uit een Nederlands klaslokaal. Een onderwijs digibord is een krachtig visueel hulpmiddel met ontelbaar veel opties en mogelijkheden. Zo kunt u met een digibord de interactie aangaan, het zorgt voor een betere leerervaring en het verbetert de focus onder de leerlingen. Een digibord heeft de volgende voordelen in het onderwijs:

 

  1. Presentaties zijn meer levendig

Bijna ieder klaslokaal is voorzien van een digibord. Veel leerkrachten zetten een digibord in voor het projecteren van presentaties, animaties, video’s of software. Niet alleen werkt het heel makkelijk. Het ziet er ook professioneel uit. Met de mogelijkheden van nu is het niet alleen luisteren, maar door digiborden in het onderwijs wordt het veel interactiever. Het lesmateriaal kan op verschillende manieren aan de leerlingen worden aangeboden en afgestemd op hun leerbehoeften.  

 

  1. Gemakkelijk opslaan en gebruiken van lesmateriaal

Het digibord maakt het tegenwoordig mogelijk om lessen voor te bereiden door het digitaal ordenen van documenten, afbeeldingen en filmpjes die online worden aangeboden. Zo kunt u aan de hand van uw lesvoorbereiding aanvullend materiaal gebruiken die ook makkelijk terug te vinden en te delen is.

 

  1. Meer interactie 

Door de komst van het digibord in het onderwijs heeft de leerkracht een andere rol/functie gekregen. U kunt de interactie tussen leerkracht en leerling en tussen leerlingen bevorderen met het digibord. Het delen, noteren en onderzoeken van vragen op het digibord werkt interactief en zorgt dat de leerlingen de stof ook beter tot zich nemen. Ook kun je leerlingen in groepjes laten brainstormen over een bepaald vraagstuk en dit laten delen op het digibord. 

 

  1. Spelenderwijs leren met het digibord

Het digibord biedt mogelijkheden om lesstof te gieten in de vorm van interactieve spellen. Dit spelenderwijs leren verbeterd het leerproces. Een bijkomend voordeel van interactieve spellen op het digibord is dat voor een leerkracht direct inzichtelijk wordt wat de vooruitgang is van een leerling en kan hier het lesaanbod op aanpassen. 

 

  1. Samenwerkend leren

De rol van een leerkracht verschuift van leidend naar begeleidend. Door de toenemende interactie komt er ook meer ruimte voor samenwerkend leren. Dit geeft ruimte om te leren van en met elkaar wat positief werkt op het leereffect. Ze leren om een vraagstuk vanuit verschillende perspectieven te benaderen en samen tot een conclusie te komen.

 

https://ctouch.eu/nl/digiborden