Voor jouw klanten is de kwaliteit van jouw productpresentaties bepalend voor hun aankoopbeslissing. Afbeeldingen, video’s, beschrijvingen, beoordelingen, prijs, elk detail draagt bij tot de kwaliteit van de klantervaring. De informatiestromen die hieraan ten grondslag liggen, zijn nauw met elkaar verbonden. In een PIM-systeem worden alle in- en uitvoer stromen gegroepeerd. Wanneer we het over PIM hebben, bedoelen we het informatiebeheer van een product dat bestemd is voor de verkoop, en dit type beheer kan een zeer nuttige verkoopstrategie worden, zowel in een online als in een offline netwerk. Daarom zullen wij in dit artikel de belangrijkste voordelen en redenen uiteenzetten om in dit systeem in jouw onderneming te investeren. Kijk hier eens naar! Wat is een PIM-systeem?PIM staat voor Product Informatie Management. Het is een systeem dat je toelaat om gemakkelijk de informatie van al jouw producten op dezelfde plaats te beheren, op deze manier zal je alle informatie gecentraliseerd hebben en zal het veel gemakkelijker zijn om het beheer te volgen in de verschillende verkoopkanalen die je hebt. De PIM-software bevat een grote verscheidenheid aan informatie over elk product: technische kenmerken, beschrijvende gegevens, multimedia-informatie, marketing… Belangrijkste voordelen van een PIM-systeem1. Centraliseer alle gegevens op één plaats Hoe meer leveranciers, producten en verkoopkanalen – online en fysiek – hoe belangrijker de toepassing van een PIM-systeem wordt. Een PIM-oplossing is onmisbaar om jouw processen beheersbaar te houden, jouw zoekmogelijkheden te optimaliseren en jouw klanten te binden met consistente productgegevens.
PIM-software beheert en synchroniseert complexe informatiestromen. Op die manier kunt je jouw processen voor het verzamelen, bijwerken en verspreiden van productinformatie efficiënter maken. Hoe meer producten, klanten, kanalen, doelgroepen en landen deel uitmaken van jouw bedrijf, hoe groter de efficiëntieverbetering.
Consumenten stellen prijs op accurate productinformatie via alle verkoopkanalen. PIM-systemen dragen bij tot de verbetering van het conversiepercentage. De stijgingspercentages kunnen oplopen tot 50%. Bovendien helpt de kwaliteit van jouw productinformatie het retourpercentage te verminderen.
Dankzij intelligente automatisering van het beheer van productinformatie kunnen grote efficiëntieslagen worden gemaakt. PIM optimaliseert ook de uitwisseling van productgegevens met dealers. Het PIM-systeem biedt een gecentraliseerde en gemakkelijk toegankelijke productdatabase. Zo wordt actuele informatie verspreid over alle kanalen die je in jouw omnichannelstrategie gebruikt: online winkels, retailers, marktplaatsen, apps, kassasystemen, digitale catalogi, enzovoort. Bovendien biedt PIM de mogelijkheid om (complexe) relaties tussen producten te leggen. Vanuit jouw PIM-oplossing wordt digitale productinformatie gemakkelijk gedistribueerd naar interne systemen zoals jouw ERP of CRM. Je verzekert volledige controle over uw productinhoud. Wie kan een PIM-systeem gebruiken?De grote voordelen die een PIM biedt, wekken gewoonlijk het onjuiste idee dat het alleen voor grote ondernemingen bestemd is; de werkelijkheid is dat het een geschikt en nuttig hulpmiddel is voor alle soorten ondernemingen, ongeacht hun omvang. Onder de opties vindt je een systeem dat zich aanpast aan de behoeften van elke onderneming, met een adviesdienst die wordt gepromoot door deskundigen, die de ingebruikneming van de PIM-software vergemakkelijken en adviseren. Neem eens een kijkje op de website van Skwirrel voor meer informatie.
|