Het thuiswerkadvies vanwege de coronapandemie is inmiddels alweer vervallen, maar toch wordt het thuiswerken door de overheid, sommige werknemers en sommige werkgevers nog steeds gewaardeerd. Hoe regel je dit optimaal met je werkgever? Heb je als werknemer bijvoorbeeld een bepaald recht op thuiswerken of kan je werkgever eisen dat je op de zaak te werk gaat? Wie betaalt je thuiswerkplek en is het verschaffen van een thuiswerkvergoeding verplicht voor de werkgever? En mag je baas je thuiswerkplek zomaar controleren wanneer hij of zij dat wil? Hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt én lees je tips over wat jouw rechten zijn bij het thuiswerken… Heb ik recht op thuiswerken?Helaas voor sommigen… Het thuiswerken is geen wettelijk recht. Wel heb je, op grond van de “Wet Flexibel Werken”, het recht om bij je werkgever een schriftelijk verzoek tot ‘aanpassing van de arbeidsplaats’ in te dienen. Daarin geef je een onderbouwing dat je vanuit huis wilt werken met daarbij de gewilde ingangsdatum en op welke dagen met welke uren je dat van plan bent. Het verzoek kan echter wel worden afgewezen door je werkgever. De werkgever is enkel verplicht om het verzoek te overwegen en hierover in gesprek te gaan met de werknemer. Zou je dus toch graag thuis willen werken nadat je werkgever je terug naar kantoor heeft gehaald? Doe een waardige poging en wie weet overtuig je de baas! Wie betaalt mijn eventuele thuiswerkplek?De kosten die gemaakt moeten worden om een gangbare thuiswerkplek in te richten hoef jij niet volledig te betalen volgens de FNV. Je werkgever kan bepaalde spullen, zoals een scherm, toetsenbord en bureaustoel aan je uitlenen of zelfs belastingvrij vergoeden. De kosten voor een bureaustoel, computer of telefoon vergoedt je werkgever dan via de gerichte vrijstellingen van de werkkostenregeling. Thuiswerken brengt ook overige kosten mee voor de werknemer. Denk aan thuiswerkkosten voor verwarming, koffie en thee, toiletpapier en water- en elektriciteitsverbruik. Voor verdere afspraken over je thuiswerkvergoeding en thuiswerkplek kun je opnieuw in gesprek gaan met je werkgever. Hoe zit het dan met verantwoordelijkheid van je werkgever? Is hij of zij er verantwoordelijk voor dat ik gezond te werk ga? Ja! Die heeft namelijk een zorgplicht en moet zorgen dat je op kantoor én thuis veilig en gezond werkt. Bovendien moet jouw werkgever je voorlichten over de risico’s van thuiswerken. ​In dit gesprek komt niet alleen de ergonomische werkplek aan bod, maar ook zaken als werkdruk, sociale steun van je collega’s en contact met je leidinggevende. Verder bespreek je samen of je thuis geen last hebt van de temperatuur of van lawaai en hoe de werkgever jou hierin kan ondersteunen. Bespreek dus gerust met je werkgever hoe je het beste kunt werken in de zomerhitte of hoe je omgaat met een tikkende verwarmingsketel, of informeer bij een advocatenbureau zoals bij aspremont advocaten, naar je rechten.
|
https://aspremontadvocaten.nl/ |