Veel startende ondernemers maken dezelfde fout, omdat ze niet genoeg bekend zijn met de valkuilen binnen het vakgebied. We zetten een aantal van deze fouten voor je op een ruitje! Je onderscheidt je te weinigIn de afgelopen 15 jaar zijn het aantal ondernemers verdubbeld. Er zijn inmiddels ruim 1 miljoen ZZP’ers in Nederland. Om groot te worden moet jij je kunnen onderscheiden van de andere zelfstandige in jouw branche. Neem dus niet de succesvolle concurrenten als voorbeeld. Het lijkt misschien een veilig pad, maar je verkleint het onderscheidend vermogen hier alleen maar mee. Zorg voor wat exclusiviteit in je onderneming! Je uurloon baseren op je salaris in loondienstVeel startende ondernemers vinden het lastig om een goed uurtarief te kiezen. Vaak wordt dan gekeken naar het laatst verdiende loon, maar dit is een foute vergelijking! Als werknemer heb jij een heel ander kostenplaatje dan als ZZP’er. Daarnaast ben je als werknemer verzekerd van een vast inkomen, terwijl dit bij een ZZP’er enorm kan schommelen. Vergelijk je uurtarief daarom ook met dat van de concurrente of vraag wat informatie op bij je brancheorganisatie. Je legt te weinig focus op marketingJe denkt misschien dat een goed product zich vanzelf wel verkoopt, maar dit is tegenwoordig toch echt niet meer zo. Hoe overtuigd je ook bent dat er vraag naar is, de consumenten en afnemers moeten je product wel maar even zien te vinden, ook al is de vraag ernaar. Het is logisch dat je in het begin minder te besteden hebt voor marketing, maar marketing hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Ouderwets flyeren of posts plaatsen in Facebook groepen zijn ook vormen van marketing. Kom niet in het nieuws met bijvoorbeeld dumping van drugsafval om naamsbekendheid te krijgen. Dit waren ze dan, drie veelvoorkomende fouten die gemaakt worden bij startende ondernemers. Leer van andermans fouten en |