Een crisismanagement cursusIn ieder bedrijf gebeuren onverwachte situaties. Gelukkig is dit meestal geen ramp en blijft het bij een incident of calamiteit. Het is echter altijd nuttig om op de juiste manier te reageren. Maar weten alle medewerkers wat er van hen verwacht wordt? Er zijn immers veel verschillende scenario’s mogelijk. Is het bedrijf wel goed voorbereid op al deze situaties? Kunnen ze voorkomen worden? Dit heeft uiteraard de voorkeur. Via een crisismanagement cursus leer je hoe je verschillende probleemsituaties kunt voorkomen. Ook leer je hoe je moet handelen als er toch iets mis gaat. Is een crisismanagement cursus noodzakelijk?Een crisis is een situatie die zorgt voor een grote bedreiging. Een vastzittende lift is geen crisis, maar een brand of een cyberaanval kunnen dat wel zijn. Om ernstige situaties te vermijden of te beperken, dient er preventief gehandeld te worden. Een bedrijf heeft daarvoor een duidelijk plan nodig. Zo kunnen er juiste keuzes gemaakt worden. In eerste instantie om problemen te voorkomen, maar vervolgens ook om te kunnen handelen als er toch iets mis gaat. In ernstige gevallen moet er samengewerkt worden met externen. Denk hierbij aan lokale hulpdiensten of experts op bepaalde gebieden. Deze samenwerking vraagt om de juiste communicatie en coördinatie. Aangezien hier veel komt kijken is een crisismanagement cursus altijd aan te raden. Voor wie is een crisismanagement cursus geschikt?Een crisismanagement cursus is geschikt voor iedere werknemer die onderdeel uitmaakt van het crisismanagement team. Dit team bestaat doorgaans uit iemand van de directie, het hoofd van de bedrijfshulpverlening en enkele managers. In grote bedrijven wordt het team nog aangevuld met iemand die de pers te woord staat. Reputatieverlies dient namelijk ten alle tijden voorkomen te worden. Wat zijn de doelen van een crisismanagement cursus?Het doel bij iedere crisis is levens redden. Als iedereen veilig is, is het volgende doel het bedrijf redden, of zo weinig mogelijk schade toedoen. Toch is een dergelijke cursus in de eerst plaats bedoeld om crisissen te voorkomen. Hiervoor dient er een goed opgeleid crisismanagement team te zijn, die een degelijke omgevingsanalyse kunnen uitvoeren. Ook is er tijdens de cursus veel aandacht voor communicatie. Een fout ontstaat vaak door miscommunicatie. De omgang met de sociale media komt ook aan bod tijdens de cursussen. |