Webmasters maken SEO (search engine optimization) fouten omdat ze niet van bepaalde factoren op de hoogte zijn of die factoren niet voldoende begrijpen. Deze fouten kunnen gemaakt worden door zowel ervaren webmasters als beginners. Bovendien is SEO een dynamische sector die constant blijft evolueren. Wat een paar maanden geleden nog werkte is misschien vandaag niet meer voldoende. Het is dan ook je plicht om te blijven bijleren en je te informeren over de laatste ontwikkelingen in SEO-land. Eén van de beste manieren om ervoor te zorgen dat je voor blijft op de concurrentie is het voorkomen van enkele veelvoorkomende SEO fouten. Hieronder vind je de meest courante fouten die webmasters beter vermijden als ze hun ranking in de zoekmachines willen behouden of verbeteren. 1. Keyword stuffing Veel webmasters zijn misschien al vertrouwd met de negatieve impact die keyword stuffing kan hebben op website optimalisatie. Er is niets zo erg als slecht geschreven content die keer op keer wordt herhaald. Keyword stuffing refereert naar de methode om een webpagina zo vol mogelijk te zetten met bepaalde woorden of zinnen in de hoop de ranking in de zoekresultaten van Google te beïnvloeden. Alhoewel keywords belangrijk zijn in de search engine optimization, zal het doelbewust blijven herhalen van woorden en zinnen je ranking niet verbeteren. Het kan misschien enkele uren of dagen werken, maar van zodra Google dit opmerkt zal je website naar onder geplaatst worden in de resultaten of zelfs helemaal verwijderd worden. Gebruik keywords dus spaarzaam. Er is geen ideaal percentage om je aan te houden bij het plaatsen van je keywords, maar alles rond de 3% is zeker wel in orde. Bovendien vermijd je ook best gekopieërde teksten of gedupliceerde informatie op je website. Die hebben namelijk ook een negatieve invloed op je ranking en website optimalisatie. 2. Het niet gebruiken van een 301 redirect Een ander fout die vaak gemaakt wordt is het niet gebruiken van de juiste http-status codes. Dit is nog meer van belang bij het verhuizen van je website naar een nieuw domein. Het niet gebruiken van de juiste status codes kan leiden tot verloren bezoekers en een daling van je ranking omdat ook zoekmachines je website niet meer kunnen terugvinden. Er zijn globaal 3 types redirects: 301 (Permanent verplaatst), 302 (Moved Temporarily) en Meta Refresh. Wanneer je je website hebt verhuisd naar een nieuw domein, zal je een 301 Redirect moeten gebruiken. Deze code vertelt de internetbrowser en de zoekmachines dat je website permanent is verplaatst en leidt hen naar de nieuwe locatie. 3. Keyword tool Het soort keywords dat je gebruikt zal ook een invloed hebben op je ranking. Een veelvoorkomende fout die veel mensen maken is het gebruiken van de eerste keywords die bij ze opkomt. Dit leidt vaak tot het gebruik van keywords die niet effectief zijn. Google heeft een Keyword Planner tool ontworpen om jou een indicatie te geven welk soort zoekopdrachten bezoekers gebruiken om jouw website te vinden. Dit gereedschap helpt je om de beste keywords te vinden voor jouw teksten. Zelfs dan nog moet je niet automatisch kiezen voor de meest populaire zoekwoorden, aangezien deze meer concurrentie zullen hebben en het dus lang kan duren om hiermee een hoge ranking te bekomen. Probeer te mikken op zoekwoorden met gemiddelde of lage concurrentie. Deze zullen je een betere kans geven om hoog te scoren in de zoekmachines. 4. Je afbeelding niet optimaliseren Je afbeeldingen vergeten te optimaliseren is een fout die vooral door beginners wordt gemaakt. Zoekmachines gebruiken geautomatiseerde programma’s om je website te doorzoeken en te kijken welke content er op aanwezig is. Deze programma’s kunnen echter geen afbeeldingen ‘zien’ en lezen daarom de tekst die bij de afbeeldingen wordt toegevoegd. Deze informatie zorgt er samen met je teksten voor dat de zoekmachine kan achterhalen waar jouw website over gaat. Afbeeldingen zijn belangrijk bij optimalisatie voor zoekmachines. Als je afbeeldingen echter niet ‘gelezen’ kunnen worden is dit nefast voor je ranking. Om je afbeeldingen te optimaliseren moet je ervoor zorgen dat ze gebruik maken van alt-tags, SEO-vriendelijke bestandsnamen en bijschriften. Je afbeeldingen nakijken op Google Images is ook een goede manier om te zien of je afbeeldingen correct geïndexeerd zijn 5. Gebroken links Hoe vaak controleer jij de links op je website? Webmasters nemen vaak niet de tijd om dit te doen wat resulteert in gebroken links. Dit kan ook een aanzienlijke impact hebben op je SEO inspanningen. Gebroken links zijn hyperlinks die niet meer naar de locatie verwijzen die oorspronkelijk bedoeld is. Gebroken links zijn onaangenaam voor zowel Google als voor jouw bezoekers. Google houdt er niet van omdat ze voor een slechte reputatie zorgen. Elke website met een slechte reputatie zal omlaag geduwd worden op de ranking. Daarom is het belangrijk dat je van tijd tot tijd een beetje moet ‘schoonmaken’. Door Google Analytics en Google Webmaster Tools te installeren op je website kan je al deze gegevens in meer detail bekijken. Daarnaast kan je natuurlijk ook de hulp inroepen van een SEO bureau om je te helpen bij het optimaliseren van je website. 6. Niet-unieke title tags & Meta omschrijvingen Ook dit is een veelvoorkomende fout. De meeste websites hebben dezelfde paginatitels voor veel of zelfs alle pagina’s. Alhoewel CMS-systemen zoals Drupal en WordPress paginatitels automatisch genereren is het toch aangeraden om deze niet altijd zo te houden. Je paginatitels moeten uniek zijn en de inhoud van je pagina correct omschrijven. Dit zal zoekmachines helpen om je pagina correct te indexeren. Bezoekers zullen weten dat je inhoud relevant is en ook bij het delen naar social media zal de juiste informatie worden meegestuurd. 7. Je website niet regelmatig testen De laatste reden voor de slechte prestatie van je website kan liggen in het feit dat je jouw website niet genoeg test. Met het groeien van je website neemt ook het aantal onderdelen toe. Dit kan je website verbeteren maar wel de performantie verslechteren, vooral als het over snelheid gaat. Te veel elementen zullen de laadtijd doen vertragen. Door je website af en toe te testen kan je erachter komen of je website nog naar behoren werkt. Deze lijst bevatte enkele veelvoorkomende SEO fouten die je kan maken. Er zijn er natuurlijk nog meer elementen die aan deze lijst zouden kunnen toegevoegd worden. Als je nog maar pas bezig bent met SEO-optimalisatie of op zoek bent naar professionele hulp, is Yellowshape een SEO bedrijf dat u kan helpen. Het team experts helpt je met webdesign, het creëren van de juiste inhoud, link building en elk ander aspect van SEO. Contacteer Yellowshape voor een dienst op maat. |
https://www.yellowshape.com/nl/blog/7-veelvoorkomende-seo-fouten-die-je-best-vermijdt |