Google Trends! U heeft er vast wel eens van gehoord. Het is een relatief nieuwe tool van Google die u in staat stelt om zoekwoorden te analyseren op basis van zoektrends. Zoekt u een woord op in Google Trends dat verschijnt er een grafiek die aangeeft hoe vaak en wanneer er op een bepaald woord wordt gezocht. Als we zouden aannemen dat de zoekintensiteit in Google een goed beeld weergeeft van de daadwerkelijk interessen in een product, dan hebben we met Google Trends een krachtige tool in handen. In dit artikel kunt u lezen welke voor en nadelen er aan Google Trends zitten voor u als ondernemer. U leest tevens hoe wij bij Scripted Consultancy de valkuilen voor u wegnemen.
De zoekopdrachten die verwerkt worden door Google kunnen in veel gevallen een goede indruk geven van de daadwerkelijke vraag naar producten in de “echte” wereld. Zoals gezegd kunnen we met Trends grafieken inzien die het zoekgedrag van een woord aangeven. Zoeken we bijvoorbeeld op “Kerstboom”, dan zien we een grafiek die het gehele jaar een laag zoekvolume aangeeft maar piekt, u raad het al, net voor kerst. De trend voor een woord als “casetteband” is weer anders, hier zien we een alsmaar dalende lijn. Dit is hetzelfde patroon als we verwachten op de fysieke markten. Wat u hier uit ondernemer uit kunt halen is het gebruik van een gratis toegankelijk tool om uw productvraag te monitoren. Zo kunt u bepalen of producten toekomstbestendig zijn, of dat u een markt dient te verlaten.
Google Trends biedt dus de volgende voordelen:
Andere bijkomende voordelen zijn:
Google Trends geeft natuurlijk ook nadelen: – Trends worden enkel weergegeven in relatieve populariteit op een schaal van 1 tot 100. Dit betekent simpelweg dat ieder product, ongeacht de populariteit, ergens op de trend lijn een score van 100 ontvangt. Dit geeft aan dat dit het populairste moment was voor dit woord. Dit houdt echter geen rekening met het echte aantal zoekopdrachten. Zowel veel gezochte als minder gezochte woorden zullen een zelfde grafiek kunnen geven.
Wat kunt u dus doen met Google trends Simpel gezegd. Analyseren en voorspellen. U kunt de trends van de afgelopen jaren bekijken en hier uw eigen oordeel over vellen wat betreft de toekomst. U kunt nieuwe markten gaan ontdekken of zich juist terugtrekken uit markten met een dalende grafieklijn. De gevaren Google trends biedt geen conclusies aan op basis van statistiek. Een grafiek die een patroon laat zien met veel populariteit in de zomer zou normaal worden aangemerkt als seizoensgebonden. En toch hoeft dit niet zo te zijn. Een oplopende lijn hoeft daarnaast ook niet per definitie een positieve trend te betekenen. Het gaat hierbij om het begrip significantie. Dit is niet iets wat Google zelf test. Significatie geeft aan of de waargenomen trend ook daadwerkelijk zoveel invloed heeft dat de trend als waar kan worden bevonden. Bij Scripted testen wij daarom alle Google trend gegevens met een significantie test, om te zorgen dat u de gegronde keuze kan maken. Ook doen wij een voorspelling voor de toekomstige trend. Dit wederom aan de hand van enkele statistische modellen om u zekerheid te bieden.
Deze statistische modellen zijn een vast onderdeel van onze zeer geavanceerde bedrijfsscan. Wilt u meer weten over onze scan, kijk dan op onze website.
Teun Koldeweij Oprichter Scripted Consultancy |
https://www.scriptedconsultancy.com/ |