ABNY
Image default
Hobby en vrije tijd

Zelf remblokken vervangen golf 7

Het is niet  moeilijk om de remklauw te vervangen, mits je beschikt over wat technische kennis en de juiste materialen. Een krik is bijvoorbeeld sowieso nodig.

Hieronder hebben we stap voor stap uitgelegd hoe het vervangen van een remklauw werkt. Dit is natuurlijk een basisplan, bij elke auto kan het weer net iets anders zijn. Zorg er altijd voor dat je weet wat je doet, want als je iets net niet goed doet heb je geen optimale remwerking meer. 

Het Stappenplan zelf remblokken vervangen volkswagen

Als eerst begin je door het opkrikken van de golf 7 of je kunt het ook op een brug plaatsen. Houd hierbij wel rekening met de veiligheid.

Vervolgens verwijder je het wiel. Nu ben je instaat de remblokken te verwijderen en de remzuiger terug te drukken in de cilinder.

Maak daarna de remklauw los. Dit doe je door als eerst de bouten los te draaien en daarna de remleiding.

Alvorens de nieuwe remklauw te monteren kan je ook de andere onderdelen even inspecteren zoals de remblokken, de remschijven en de rubbertjes. Vaak genoeg kunnen deze onderdelen ook schade hebben opgelopen als de remklauw niet meer goed is.

Monteer daarna de nieuwe remklauw, en vervolgens ook de andere onderdelen. Klaar je hebt zelf remblokken vervangen golf 7!

Hierna: Uw volkswagen golf 7 laten chiptunen in Rotterdam?

Remklauwenlak Spuitbus voor het verven van remklauwen

De spuitbus remklauwenlak is een verf dat speciaal ontwikkeld is voor het verven van de remklauwen. Deze spuitlak is hittebestendig waardoor deze bestand is tegen de hoge temperaturen die kunnen ontstaan wanneer er afgeremd wordt. Een voorbeeld hiervan is de professionele 2K Remklauwenlak spuitbussen die door autofabrikanten gebruikt worden om de remzadels te spuiten. Deze 2-componenten spuitbussen bevatten verharder waardoor de remklauwenlak erg hard wordt waardoor het bestand is tegen alle invloeden van buitenaf, met name strooizout, steenslag, remvloeistof, teer, remstof, pekel en andere verontreinigingen.

Benodigheden bij het verven van remklauwen

Als je aan het spuiten van de remzadels wilt beginnen moet je er uiteraard voor zorgen dat je over de juiste producten beschikt. De benodigde producten zijn met name schuurpapier, ontvetter, reinigings-&ontvettingsdoeken, 2K Epoxy Primer Spuitbus en de remklauwenlak spuitbus

Schuurpapier om de remklauwen op te schuren

Schuurpapier is van belang bij het spuiten van remklauwen. Door het opschuren zorg je ervoor dat de remklauwen hun optimale hechting kunnen behalen. Om de remklauwen te schuren moet je handpadsen gebruiken die speciaal ontwikkeld zijn om rondingen en moeilijk bereikbare plekken te bereiken. De schuurpads liggen ook comfortabel in je hand en dragen zorg voor een gelijkmatige druk op het oppervlak tijdens het schuren.

Ontvetter om remzadels te reinigen

Een van de dingen die niet mogen ontbreken bij het spuiten van de remklauwen is een goede ontvetter. De ontvettingsmiddel zorgt ervoor dat vuil, teer, smeerolie en remvloeistof van de remklauwen wordt verwijdert. Ook haal je de allerbeste hechting van de lak die je vervolgens gaat spuiten wanneer de remzadels volledig ontvet zijn Koop dus een ontvetter dat kwalitatief goed is.

Doeken om te reinigen en ontvetten

Om de ontvetter op de juiste manier te gebruiken, adviseren we hiervoor speciale doeken te gebruiken. Deze reinigings- en ontvettingsdoeken zijn pluisvrij, hebben een hoog absorptievermogen en scheuren niet. Bestel dus direct een rol reinigingsdoeken mee die je kunt gebruiken tijdens het ontvetten van de remklauwen.

Wat is de beste primer voor het spuiten van remklauwen?

Een primer moet aan bepaalde eisen voldoen. Je wilt bij het aanbrengen van een remklauwenlak op de klauwen van de remmen, dat het  goed, krachtig en langdurig hecht.  We adviseren daarom dat je voor een goede primer gaat. Een goede heeft een etsende werking en beschikt tevens over roestwerende eigenschappen. Dankzij de etsende werking van de primer, ben je verzekerd van een langdurige en krachtige hechting van de remklauwenlak wat jaren lang aanhoudt, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de verf van de remklauwen af komt of dat er roestvorming optreedt.

Remschijven vervangen

Remschijven maken deel uit van het remsysteem, en werken nauw samen met de remblokken. De remblokken drukken bij het remmen constant tegen de remschijf aan, waardoor beide aan slijtage onderhevig zijn. Belangrijk te weten is dat remschijven langer meegaan dan remblokken. Desondanks zijn er enorme voordelen aan het tegelijk vervangen van beide onderdelen.

Soorten remschijven

Er worden twee soorten remschijven gefabriceerd t.w. de normale massieve schijven en de geventileerde dubbele remschijven. De geventileerde remschijven hebben het vermogen om beter te koelen. Tot een aantal jaar terug werden de geventileerde remschijven voornamelijk gebruikt bij zwaardere en sportievere auto’s. In het verleden werden de geventileerde remschijven voornamelijk op de zwaardere en sportieve auto’s geplaatst, maar tegenwoordig worden ze ook op kleinere voertuigen geplaatst.

De werking van remschijven

De uitleg van de werking van het remsysteem en de remschijven is heel simpel.

Als je voet op de rempedaal zet verplaats, je via de hoofdremcilinder, remvloeistof naar de zuigers die in de rem tang zijn gevestigd.

Deze worden vervolgens naar buiten gedrukt. Waardoor de remblokken vervolgens tegen de remschijf aangedrukt wordt, wat maakt dat je auto tot stilstand komt.

Versleten remschijven, waardoor komt het?

Remschijven zijn heel erg aan slijtage onderhevig omdat er bij het remmen constant druk wordt uitgeoefend op de remblokken die vervolgens tegen de remschijf aan gedrukt worden. De remschijf en remblokken zijn op elkaar afgestemd. Met andere woorden als er groeven in de remschijf ontstaan door wrijving krijgen de remblokken dezelfde groeven ook. Om die rede is het verstandig om bij het vervangen van remschijven ook meteen aan de vervanging de remblokken te werken.

Als je het niet doet kan je te maken krijgen met een scenario waarbij de nieuwe remschijven glad zijn en de ‘oude’ remblokken ingesleten. Dit kan maken dat de remblokken niet over de volle oppervlakte de remschijven raakt waardoor je geen optimale remwerking hebt die je wel zou hebben als zowel de remschijven als de remblokken vervangen waren.

https://mijnchiptuning.nl/blog/