ABNY
Image default
Bedrijven

3 tips voor het ontwikkelen van de merkidentiteit

De merkidentiteit is een van de belangrijkste onderdelen om jouw merk vorm te geven. Wanneer we het hebben over merkidentiteit, dan bedoelen we alle zichtbare elementen van een merk, zoals de kleuren, berichtgeving, typografie, verpakkingen en het logo die het merk identificeren en doen onderscheiden van de concurrent. Deze componenten staan sterk in samenhang met de doelstellingen, klanten en boodschap van het bedrijf. Om je helpen bij het opbouwen van een sterke merkidentiteit, nemen we in dit artikel de belangrijkste zaken met je door.

Leer het publiek kennen

Een van de belangrijkste onderdelen voor het opzetten van een sterke merkidentiteit, is door genoeg informatie te achterhalen over de doelgroep. Je baseert de elementen van de merkidentiteit namelijk op de karakteristieke eigenschappen van het specifieke publiek dat je wilt aanspreken. Zorg er dus voor dat je in contact kom te staan met jouw potentiële klanten om je merk gedenkwaardig en relevant te maken. Om meer te weten te komen over de doelgroep, probeer de volgende gegevens in kaart te brengen:

  • Hoe oud is de doelgroep?
  • Wat is de locatie van de doelgroep?
  • Hoe definieer je de normen en waarden van je potentiële klanten?
  • Waarom zouden ze jouw product of dienst een kans geven?
  • Welke onvervulde behoeften help je invulling te geven?

Ben je op zoek naar ervaren online marketeers die jou een handje kunnen helpen bij het online ondernemen en het bereiken van jouw niche, neem dan een kijkje op Anglers.nl voor meer informatie.

Je verkoopt het merk, niet het product

In ons razendsnelle digitale tijdperk hebben we minder tijd dan ooit om indruk te maken op het publiek. Hierdoor is er in veel gevallen niet voldoende tijd om de uitmuntendheid van jouw product te laten doorschijnen. Het is dus belangrijk dat jouw merk mensen enthousiast maakt en de indruk en perceptie cultiveert. Zorg er dus voor dat jouw merkidentiteit past bij de specifieke doelgroep en in contact staat met relevante wensen en behoeften.

Bouw het merkverhaal

Het verhaal van het merk is als het ware de vertegenwoordiging van de doelstellingen van jouw onderneming en de manier waarop je deze wilt behalen. Dit is meer dan alleen een slogan. Succesvolle merkverhalen onderscheiden zich doorgaans aan de hand van de volgende eigenschappen:

  • Het merkverhaal vereenvoudigt een ingewikkeld probleem en helpt klanten uitdagingen te identificeren.
  • Effectieve merkverhalen verbinden zich met sterke emoties en geven klanten een reden om te voelen.
  • Een sterk verhaal betrekt de klant en zorgt ervoor dat ze onderdeel uitmaken van de doelstellingen.

Bij het ontwikkelen van de merkstrategie komen er uiteenlopende concepten en ideeën aan bod. Wil je een uitzonderlijke merkbeleving creëren die de werkelijke betekenis van jouw organisatie en behoeften van de klant aanspreken, bezoek dan omdbranding.nl voor meer informatie.