Tegenwoordig kom je bijna niet meer om het begrip ‘influencer’ heen. Ze zijn vandaag de dag dé tool voor bedrijven om hun producten te adverteren. Ze zijn vooral op social media te vinden op platformen als YouTube, TikTok en Instagram. Maar wat is nou precies een influencer? En wat doen deze mensen nou? In deze blog vertellen we je er meer over. Wat is een influencer?Zoals al vermeld is een influencer vooral te vinden op social media, en heeft meestal een groot publiek dat naar hem of haar luistert. Het bijzondere aan een influencer is dat ze eigenlijk maar één merk vertegenwoordigen, namelijk zichzelf. Ze adverteren vaak op een manier zonder dat je het door hebt, omdat ze content maken dat het publiek aanspreekt. Ze zijn er niet om alleen een product te aan te bevelen, ze zijn er voornamelijk om het publiek te vermaken. Een influencer kan je merk of product dus een enorme boost geven. Meestal ontvangen influencers geld of gratis producten voor hun samenwerkingen met bedrijven. In sommige gevallen doen influencers aan gratis samenwerkingen, als ze bijvoorbeeld groot fan zijn van jouw product of als de samenwerking al lange tijd geldt. Op deze manier levert het je dus ook wel eens free publicity op. Hoe word je influencer?De meeste influencers beginnen niet met het maken van content omdat ze vanuit een bedrijf werken. Ze maken video’s omdat ze hun passie willen delen. Dit kan bijvoorbeeld koken zijn, of make-up. Ze delen hun passie met de wereld door bijvoorbeeld filmpjes op YouTube of TikTok te plaatsen. Na verloop van tijd hebben ze een publiek opgebouwd die geregeld bij hem of haar terugkomt. Vervolgens ga je kijken met welke merken en bedrijven jij in contact wilt komen om te vertegenwoordigen. Hier zijn verschillende platforms voor gemaakt. Op deze platforms kunnen influencers zichzelf ‘aanbieden’ om producten te vertegenwoordigen. Bedrijven kunnen op dit aanbod reageren en een samenwerking aangaan. |